Zegt de Ander

Interactieve video, touchscreen 93 x 50 x 7 cm, September 2007

“Ik ben een vreemdeling op aarde”
“Jij bent een vreemdeling op aarde”
“Wij zijn vreemdelingen op aarde”

Wanneer wij elkaar voor het eerst ontmoeten, is de een dan meer ‘vreemdeling’ dan de ander? Vaak lijkt dat zo. Wanneer de een meer recht van spreken meent te hebben dan de ander. Omdat hij in zijn vertrouwde omgeving is bijvoorbeeld en niet op reis. Maar eigenlijk doet dat er helemaal niet toe: als twee mensen elkaar ontmoeten waarbij een de zogenaamde vreemdeling is, dan zijn het allebei vreemden voor elkaar.

De een benadert een vreemde met nieuwsgierigheid, de ander met achterdocht. De een uitnodigend, de ander afwijzend. Open of vol vooroordelen. Onze benadering is onvoorspelbaar voor de ander. Zoals we zelf ook met onvoorspelbare reacties worden geconfronteerd. Alles begint klein, ook de grote gebeurtenissen.

Het werk: In de interactieve video Zegt de Ander is de toeschouwer getuige van een reeks willekeurige ontmoetingen tussen twee mensen. Mannen, vrouwen, buitenlanders, Nederlanders, oud en jong. De manier waarop ze op elkaar reageren is niet te voorspellen. Elke combinatie leidt tot een eigen situatie. Zodra een bezoeker van de tentoonstelling zich er mee bemoeit door het touchscreen aan te raken richt dat personage zich tot de bezoeker met een onvoorspelbare houding. Dit werk is speciaal voor de opdracht van het Bijbels museum ontworpen.

Gebruikte Techniek: Machinima (een samenvoeging van machine en animatie) is een populair filmgenre waarbij men vrijwel uitsluitend gebruik maakt van een computerspel. De film wordt hierbij binnenin het spel opgenomen. Het spel waarbinnen Zegt de Ander is opgenomen is Sims2. De personages zijn daarbij voor een bluescreen geplaatst. Hierna worden de films gemonteerd met een video-editing programma. De gebruikelijke Machinima technieken leiden doorgaans tot een film. In dit geval was het noodzakelijk om interactie toe te voegen. Dat gebeurd met flashvideo en flash/xml. Het geheel kan door het publiek intuïtief bestuurd worden middels een touchscreen.